Peltransport Logo blue without text Transparent.png

יובל 75 שנים לפלטרנספורט

עובדות/ים, לקוחות וחברים יקרים,

פלטרנספורט חוגגת בימים אלה 75 שנים להיווסדה, וחשבנו שזו הזדמנות מצוינת לספר קצת על ההיסטוריה שלנו..

 

הכל החל בשנת 1920, לפני 102 שנים.

קבוצת יהודים דרום אפריקאים הקימו בארץ ישראל, שהייתה אז תחת המנדט הבריטי, חברה בשם PELTOURS (פלתורס) בפינת הרחובות אלנבי 109 ורוטשילד 34, במרכז תל אביב הקטנה. פלתורס תפקדה כסוכנות נסיעות, סוכנות ביטוח וחברה לעמילות מכס.

אלנבי פלתורס.png

הקידומת PEL ייצגה את המילים Palestine Egypt Lloyds, שהיה תאגיד פלסטיני-מצרי שעסק בתחומים שונים, בין היתר בהפעלת קו רכבת ישראל-מצרים. על בניין המשרדים של פלתורס נרשם: ללויד ארץ ישראלי מצרי.

כרטיס רכבת.png

לפני 75 שנים, שנה לפני קום המדינה(!), ב-29.5.1947, התפצלה פלתורס לשתי חברות: פלתורס ופלטרנספורט.
פלתורס המשיכה לעסוק בעיקר בנסיעות ותיירות, ופלטרנספורט עסקה בעמילות מכס, תובלה בינלאומית ובתיירות, בבעלותם של האדונים לוברסקי וקריגר.

מודעה פלטרנספורט נסיעות.png

מכיוון שהקמת פלטרנספורט היתה, כאמור, לפני קום מדינת ישראל, תעודת ההתאגדות של החברה היא מטעם ממשלת פלשתינה (א"י) שהייתה אז תחת המנדט הבריטי, וזו התעודה שמשמשת אותנו בגאווה עד היום, כשאנו נדרשים להציג את תעודת ההתאגדות של החברה.

תעודת התאגדות.png

פלטרנספורט נשארה בבניין המקורי בפינת הרחובות אלנבי ורוטשילד וחברת פלתורס עברה לבניין פלטין הנודע, בפינת הרחובות אחד העם ונחלת בנימין בת"א.

 

לפלטרנספורט היו באותה תקופה סניפים בנתב"ג, חיפה, אשדוד, ירושלים ומחסן ערובה (בונדד) במרכז תל אביב בדרך פתח תקווה 21, מיקום בעל חשיבות היסטורית בהיותו ממוקם בתוך תחנת הרכבת הישנה שחיברה בין ישראל למצריים ומול בית המכס הישן.


הסניף בירושלים ששימש בעיקר למגעים עם משרדי הממשלה נסגר בשנת 2012 עקב ההתפתחות הטכנולוגית שיתרה את הצורך בסניף זה. 
מחסן הערובה נסגר גם הוא, בשנת 2014 עקב קשיי נגישות חמורים שנבעו מהמיקום שהפך לבעייתי בת"א המודרנית.

??? תמונה בונדד

אלנבי 40-50.png
מר מוגרבי

בשנת 1949 מר אדמונד מוגרבי התקבל כפקיד במחלקת עמילות המכס בחברת פלטרנספורט. 
מר מוגרבי, יליד לבנון, שעסק בתחום עמילות המכס בנמל ביירות, עלה ברגל מלבנון לישראל, בהיותו בן 28, יחד עם אשתו ובנו יצחק בן השלוש.
בשנת 1952 פרש מר מוגרבי מהחברה והקים חברה עצמאית לעמילות מכס, עם שותף בשם דה-קסטרו, ברחוב אלנבי 94 תל אביב.
בשנת 1954 נפרד מר מוגרבי מהשותף ופתח משרד עמילות מכס בבעלותו תחת השם "א. מוגרבי עמילות מכס", ברחוב אחד העם 28 בתל אביב.

מר מוגרבי.png
מר שריג

בשנת 1966 רכש מר יצחק שריג 50% ממניות חברת פלטרנספורט ממר קריגר ובשנת 1970 השלים את רכישת שאר המניות ממר לוברסקי.

יצחק שריג שירת בחטיבת הראל של הפלמ"ח בגזרת ירושלים במלחמת העצמאות, שם נודע בכינוי "איציק היפה". 

מר שריג תפקד כבעלים היחידים של החברה עד שנת 1972.

מר שריג.png
מר מוגרבי.png
מר מוגרבי

בשנת 1949 מר אדמונד מוגרבי התקבל כפקיד במחלקת עמילות המכס בחברת פלטרנספורט. 


מר מוגרבי, יליד לבנון, שעסק בתחום עמילות המכס בנמל ביירות, עלה ברגל מלבנון לישראל, בהיותו בן 28, יחד עם אשתו ובנו יצחק בן השלוש.
 

בשנת 1952 פרש מר מוגרבי מהחברה והקים חברה עצמאית לעמילות מכס, עם שותף בשם דה-קסטרו, ברחוב אלנבי 94 תל אביב.
 

בשנת 1954 נפרד מר מוגרבי מהשותף ופתח משרד עמילות מכס בבעלותו תחת השם "א. מוגרבי עמילות מכס", ברחוב אחד העם 28 בתל אביב.

מר שריג.png
מר שריג

בשנת 1966 רכש מר יצחק שריג 50% ממניות חברת פלטרנספורט ממר קריגר ובשנת 1970 השלים את רכישת שאר המניות ממר לוברסקי.
 

יצחק שריג שירת בחטיבת הראל של הפלמ"ח בגזרת ירושלים במלחמת העצמאות, שם נודע בכינוי "איציק היפה". 
 

מר שריג תפקד כבעלים היחידים של החברה עד שנת 1972.

בשנת 1972 בהסכם שנרקם על ידי מר ונטורה, מנכ"ל פלטרנספורט דאז - רכש מר מוגרבי 45% ממניות החברה, מר ונטורה קיבל 10% מהמניות, ומר שריג נותר עם 45% מהמניות.
 

יצחק מוגרבי ושרה נעים שעבדו אצל מר מוגרבי, עברו איתו לפלטרנספורט ועובדים בחברה עד היום. בשנים שלאחר מכן נקלטו לעבודה בפלטרנספורט קלרה זיתוני, אתי כהן וציונה אוחיון, שמועסקות בחברה מזה עשרות שנים, וכן מאיה צורף שעבדה בפלטרנספורט עד פטירתה בשנת 2019.

אלנבי סוס.png

בשנים הראשונות להקמתה, כאשר לאל על לא היו משרדי מטען משלה בת"א ובנתב"ג, שימשה פלטרנספורט כנציגה של אל על, לצורך מסירת פקודות מסירה, גביית כספים ונושאים נוספים בשני מקומות אלה.

מודעות אלעל.png
תגובות וברכות

נשמח לשמוע מכם!!
אנא רשמו בגוף התגובה מי אתם..

תגובה אחת
אורח#c910
03 באוג׳

מרשים ביותר !!! בהצלחה ב-75 השנים הבאות 🙂

לייק